Taiji Quan en Qi Gong
T’ai Chi Chuan en Chi Kung

Wat je ziet als iemand Taiji Quan beoefent, is een set langzame, ontspannen uitgevoerde, vloeiende bewegingen. Waar het op neer komt als je met Taiji begint, is dat je geconfronteerd wordt met je eigen motoriek, met je eigen lichaam. Je komt er achter dat je op een ‘verkeerde’ manier beweegt en op een 'verkeerde' manier ademt. De mens in het Westen heeft zich aangeleerd om alles vanuit de armen te doen en door dingen als stress, druk, tijdsdruk, volle agenda’s is men ‘hoog’ gaan ademen.

Praktisch gezien is Taiji Quan een ideale manier om een verloren gegaan contact met je lichaam te herstellen. De Taiji leert de mens weer bewegen vanuit de benen en het middel, laag te ademen in de buik. De bewegingswijze en principes zijn op allerlei gebieden toepasbaar: voetballen, dansen, werk, huishouding, dus gewoon in het dagelijks leven. Doordat de Tai Chi bewegingen langzaam worden uitgevoerd is er weinig kans op blessures, terwijl de training wel intens is. Het plezier in bewegen wordt vergroot omdat de bewegingen fraai zijn om te zien. Pezen en spieren worden sterker en gewrichten functioneren beter. De diepere ademhaling zorgt voor een betere ontspanning, betere concentratie, massage van je organen, allerlei stressverschijnselen kunnen verdwijnen.

Kortom Tai Chi houdt de mens levendig en soepel van lichaam en geest.

 

Klachten als gevolg van thuiswerken!

Wees de fysio voor en blijf in beweging tijdens het thuiswerken. Inmiddels werken we met z’n allen bijna een half jaar thuis. En het daar blijft het niet bij. Ook na de zomer is werken vanuit huis de norm. Er gaan zelfs stemmen op om helemaal niet terug te gaan naar de oude situatie, maar ook straks als het weer kan tóch deels thuis te blijven werken. Dat is alleen maar toe te juichen. Als we het tenminste goed doen. Als we ook kijken naar wat thuiswerken met ons doet, zowel fysiek als mentaal.

De fysiotherapeuten zien nu al de andere kant van de medaille: onze lijven zijn niet gemaakt om lang stil te zitten. De nek-, schouder- en rugklachten nemen toe. We zitten verkeerd en bewegen te weinig. Onze aandacht is bij het scherm en niet bij de manier waarop we erachter zitten. We merken pas dat ons lijf signalen geeft als de pijn zo erg is dat we er hulp bij nodig hebben. Herken je dit? Kom dan zelf in actie en ga bewegen. Dat kan op verschillende manieren, áls je maar beweegt.

Wij doen dit bewegen via Tai Chi & Qigong. Hiermee combineren we aandachtsoefeningen (het opmerkzaam leren zijn voor de signalen van je lijf) en ontspanning met zachte rek- en strekbewegingen. Dit zijn oefeningen die je ook goed thuis kunt doen tussen afspraken door. In september start ons nieuwe seizoen. Kijk op het rooster en kom eens een proefles doen.

                                                                                              image628.jpg

Tai Chi Light:

Veilig & verantwoord Tai Chi Light (TCL) staat voor zachte bewegingen, waarbij het lichaam op een speelse manier gerekt en gestrekt wordt waarbij speciaal aangepaste Tai Chi bewegingen worden gebruikt. Door middel van ademhalingstechnieken, bewegingen en looptechnieken activeer en versterk je het zelfgenezend vermogen en het afweersysteem. Dit zorgt er voor dat de energie, de Qi (Tsjie = levensenergie) weer gaat stromen. Het is makkelijk te leren, een veilige methode en werkt zeer effectief. Het is slowly growing, dus je bouwt het rustig stapje voor stapje op, zodat het goed aansluit bij je mogelijkheden en om zo aan een betere gezondheid bij te dragen.

Voor iedereen TCL is niet gebonden aan leeftijd, conditie of geslacht. Jonge mensen die beperkt zijn in hun beweging, maar ook voor ouderen die wat strammer en stijver worden en moeite hebben in beweging te komen, een goede aanvullende hulp om soepeler door het leven te gaan. Denk aan valpreventie.

Aandacht voor lichaam en geest Het kalmeert de geest, het vergroot de levensenergie en het vermindert stress. Vaak is een chronische aandoening niet te genezen maar de kwaliteit van leven en bewegen kan met deze methode zeker verbeterd worden. TCL houdt zoveel mogelijk rekening met ieders mogelijkheden en beperkingen.

Combinatie van Tai Chi voor Reuma (spreek: Tai Tsjie) - dit is voor mensen met b.v. arthrose, fibromyalgie, reuma, MS, ME, stress gerelateerde klachten of ouderdom en Guo Lin Qi Gong (spreek: Kwo Lin Tsjie Koeng) – dit is een speciale vorm van Qi Gong (Tsjie Koeng) voor zwakke mensen (b.v. door kanker of de gevolgen daarvan) en chronisch zieken.

 

pict02.pngpict01.png

 

 Hans en Paul Lam tijdens de Tai Chi for Arthritis-opleiding

 

Hans Busker (Centrum Allunga) en Marsja Haanstra (Studio Zin)

_DSF6805.jpg

 

 


Gezond ondernemen - Taiji Quan in je bedrijf:

Het is belangrijk dat medewerkers in een bedrijf gezond zijn en blijven. Een laag ziekteverzuim is voor elke ondernemer belangrijk. Goede voeding, ontspanning en bewegen zijn dan items die om de hoek komen kijken. Taiji op het werk biedt een doelgerichte en relatief goedkope manier om stress en werkgerelateerde klachten te voorkomen en te verlichten. Taiji biedt verbetering ten aanzien van fysieke klachten en ook op het mentale vlak zijn er duidelijke pluspunten. Ik kom naar bedrijven toe voor lessen op regelmatige basis.

Taiji Quan workshop:
Een losse workshop is ook zeer geschikt als onderdeel van een trainingsdag of een ideale break voor een lange vergaderdag.

Belangrijk is wel voor de lessen en de workshop dat de beschikbare ruimte voldoende groot is voor het aantal deelnemers.